Powered by Blogger.

Gugurnya Sebutir Mutiara

Assalamualaikum dan salam ukhuwah buat sahabah serta sahabiah sekalian.....


Perasaan terkejut, tak percaya dan sugul tatkala mengetahui apabila seorang pejuang Islam dijemput mengadap Illahi. Bahkan sebelum ini pun saya tidak mengetahui bahawa Allahyarhamah Dr. Lo' Lo sedang sakit.

Lo'Lo bermakna MUTIARA.

Semasa pilihanraya 2008, semalaman saya tidak tidur untuk melihat keputusan pilihan raya tersebut. Perasaan teruja berkobar-kobar dalam diri saya apabila Dr. Lo' Lo diumumkan memenangi kerusi Titiwangsa. Teruja disebabkan beliau memenangi kerusi Titiwangsa. Sebuah kerusi Parlimen dibawah Wilayah. Bukan calang-calang orang dapat kerusi yang penduduknya bermacam-macam kaum, berada di kawasan bandar. Tambahan beliau pula adalah muslimat.

Pemergian beliau pada jam 10.15 malam, 15 Syaaban diiringi doa dah Al Fatihah oleh semua penduduk seluruh Malaysia melalui pelbagai kaedah dan yang paling ketara dapat dilihat melalui laman sosial facebook. Jenazahnya dikebumikan keesokan hari. Diimankan oleh Tuan Guru Haji Hadi dan kira-kira 200 orang lagi turut bersama. Boleh dilihat dalam youtube, betapa ramainya mengiringi jenazah Allahyarhamah untuk proses pengebumian. Dalam twitter pula tidak putus-putus ucapan takziah untuk keluarganya antaranya daripada Azmin Ali, Lim Kit Siang dan DS Anwar Ibrahim Disini membuktikan ramai terkesan di atas pemergian Allahyarhamah


NONE


Saya kutip beberapa ucapan oleh beberapa keluarga dan sahabatnya untuk tatapan bersama.

Beliau memesan kepada anak-anak muda, anak-anak remaja jangan tinggalkan solat. Yang kedua beliau minta jaga akhlak dan jauhi zina.Yang ketiga dia memesan kepada ulama dan para pemimpin untuk turun bersama-sama memperbaiki akhlak masyarakat di Malaysia.(Mohd Fauwwaz Aminuddin-anakanda Allahyarhamah Dr. Lo'Lo)
Dr. Lo'Lo biasanya akan membawa watak sebagai seorang ibu yang banyak memberi peringatan kepada anak-anaknya kadang-kadang dalam bentuk leteran. Tetapi, bagi saya leteren itu banyak memberi ransangan untuk kita bekerja lebih kuat.(Datuk Mahfuz Omar-Naib Presiden Pas)
Sebenarnya penglibatan Allahyarhaman Dr. Lo'Lo dan parlimen cukup memberikan kesan yang hebat kerana Allahyarhamah selalu berdebat yang akhir sekali mempertahankan hak rakyat Kampung Baru supaya tidak disalahgunakan tanah-tanah yang ada serta menentang penubuhan Perbadanan Kampung Baru.(Dato' Seri Nizar Jamaluddin-ahli Parlimen Bukit Gantang)
Di saat akhir semasa persidangan akhir Dewan Rakyat baru-baru ini iaitu yang bermula pada 13 Jun, apabila sidang Dewan Rakyat nak bermula, pihak Dewan Rakyat telah "modified" kerusi dan meja sesuai beliau dengan kerusi roda. Pada hari itu beliau cukup-cukup berazam bersungguh-sungguh untuk ke Dewan Rakyat tapi dengan takdir Allah kaki beliau tidak dapat digerakkan sehingga beliau dihantar ke hospital.(Siti Zailah Mohd Yusof-Ketua Dewan Muslimat)
Selain itu, beberapa buah penulisan ditujukan kepadanya daripada yang mengenali Allahyarhamah Dr. Lo'Lo' yang dibaca sangat menyentuh hati antaranya daripada Dr. Mohd Asri Zainal Abidin, Mohd Sayuti Omar dan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil(saifulislam.com).

Disini saya ambil secara ringkas ulasan mereka. Selebihnya sahabat sekalian boleh membaca dengan menekan "link" yang saya sertakan bersama.

Lahir dari jiwa yang ikhlas terhadap saya dan naluri yang prihatin terhadap agama. Saya merenung kata-katanya ketika itu. Kali ini apabila saya membaca sekali lagi, saya dapat rasakan indahnya kejujuran yang terkandung dalam nasihat itu.Kali terakhir seingat saya di UIA, semasa saya berforum. Apabila saya ditawarkan menjadi mufti pada tahun 2006, Dr Lo'lo' menghantar email mengingatkan saya tentang bahaya jawatan tersebut. Saya bukan terlalu mengenali Dr Lo'lo'. Cuma ada beberapa coretan sekadar yang saya kenal beliau. Saya mula mengenali Dr Lo'lo' sejak sebelum saya menjadi mufti Perlis lagi. Beliau menghadiri beberapa majlis ucapan saya.

Sebagai anak bekas Mufti Perak, beliau menceritakan pengalamannya. Saya masih simpan peringatan itu. Antara yang beliau sebut “Saya juga seorang manusia yang daif tetapi saya ingin berkongsi pengalaman kerana pernah hidup sebagai anak mufti dan berkongsi pahit maungnya serta cabaran seorang mufti bagi kerajaan yang tidak mengamalkan Islam sepenuhnya.

“Banyak kali arwah bapa saya bersungut dan menyatakan kesal kerana nasihat dan pandangannya tidak dipedulikan, keputusan majlis fatwa yang dianggotainya dibuang dalam tong sampah, bagaimana payahnya berhadapan dengan sultan-sultan yang kehidupan mereka dikelilingi dengan pellbagai adat dan kebiasaan yang tidak selaras dengan Islam.

“Itu belum kira kerenah MB, exco-exco dan YB-YB lagi…itu cerita 30 tahun lalu, saya percaya kini cabaran untuk seorang mufti kerajaan adalah lebih hebat lagi. Saya berdoa agar Dr Asri dipandu untuk memilih keputusan yang terbaik dunia dan akhirat”.

Itulah antara kandungan email beliau.
(DR. MOHD ASRI ZAINAL ABIDIN)


Era reformasi menerjahkan namanya ke tengah-tengah gelanggang. Era ini menguji kekuatan mental dan ketabahan feminis beliau sebagai seorang pejuang. Orangnya bertubuh kecil molek, berwarna putih kuning menjadi sekuntum bunga di dalam Pas. Kelihatan manja tetapi tegas. Ia menjadi daya tarikan, istimewa kepada anak-anak muda terutamanya kaum wanita. Kelulusannya sebagai seorang doktor perubatan (profesional) telah memberi rangsangan kepada anak-anak muda lain untuk menuruti jejak langkahnya menyimbah peluh di padang perjuangan.

Kesungguhnya beliau berjuang dalam Pas, menjadi aktivis muslimat Pas yang gigih, tekun dan membawa Pas keluar dari kepompong muslimat pingitan sebelum ini ke jalan baru tidak boleh dialpakan. Beliau telah merintis membuka ruang lebih luas dalam Pas untuk kaum hawa mengibarkan panji Islam, duduk tinggi atau memberi pengorbanan sama besar dengan lelaki bersama rakan-rakan lain, Dr Siti Mariah Mahmud, Siti Zailah Yusuf dan lain-lain.(MOHD SAYUTI OMAR)


Dr. Lo’lo memikul tanggungjawab yang amat besar di kawasan Parlimen Titiwangsa. Isu Kampung Baru yang amat meruncing, kesamsengan pelbagai pihak yang rakus dengan nilai kampung di perut kosmopolitan itu, menjadikan beliau seorang perajurit mempertahankan apa yang beliau yakini sebagai keadilan dan kebenaran untuk mereka yang berhak. Dari semasa ke semasa, ada poster fitnah digantung di sana sini oleh ‘puak-puak itu’ biar pun ketika Dr. Lo’lo sedang bertarung di peringkat akhir kanser beliau dalam sebulan dua ini.

Saya banyak memerhati dari pinggir kota.

Usaha saya berada di medan yang sedikit berbeza.

Saya tahu YB Dr. Lo’lo adalah seorang pemimpin masyarakat, PAS dan Pakatan Rakyat yang amat menitik beratkan pemerkasaan institusi keluarga. Malah tidak keterlaluan saya katakan, sebelum beliau memimpin massa, beliau adalah seorang isteri dan ibu yang telah menjadi adiwira di dalam lingkungan keluarganya sendiri. Saya mengenali beliau sebagai public figure sejak sekian lama, sentiasa mengingati kebanggaan bapa mertua saya yang semasa bertugas sebagai Naib Qadhi, telah menikahkah Prof Aminuddin dengan Dr. Lo’lo, lama dahulu.(USTAZ HASRIZAL MOHD JAMIL)

http://saifulislam.com/?p=10185#.TiQ9HesLz77.facebook

Yang hidup akan kembali. Dunia hanya persinggahan. Persinggahan untuk menuju kepada sang pemilik nyawa. Semoga roh Allahyarhamah ditempatkan bersama-sama dengan rph nabiyyin, solihin dan para syuhada. Insya-Allah. Semangatnya menjadi pembakar semangat semua mujahidah dan turut sama para mujahid. Perjuangannya untuk memastikan syiar Islam tertegak dimuka bumi ini akan diteruskan.

Dalam kenangan: ALLAHYARHAMAH DR. LO'LO GHAZALI, AHLI PARLIMEN TITIWANGSA)

Sama-sama kita sedekahkan AL-FATIHAH....

Wassalam..


0 comment:

Post a Comment