Powered by Blogger.

Jadi Pengadil


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada sahabat dan sahabiah semua. Selawat serta salam ke atas junjungan Rasulullah S.A.W, keluarga dan para sahabat.

Alhamdulillah, semalam dengan izin-Nya, Hari Interaksi PPMas berlangsung dengan jayanya. Hari ini saya ingin mencoretkan sedikit pengalaman sepanjang bertugas sebagai AJK Sukan Tradisional kelmarin. Saya dan seorang lagi sahabiah saya, KB ditugaskan untuk mengadili satu sukan tradisonal iaitu Laga Ayam.

Laga Ayam? Berdosa menyeksa binatang.
Hi3...bukan guna ayam la. Peserta yang akan menjadi ayamnya dan akan berlawan secara satu lawan satu. Caranya, peserta perlu melipat kaki dengan menggunakan tangan yang berlawanan. Peserta akan berlawan dengan hanya menggunakan bahu di dalam bulatan. Sesiapa yang kalah ditentukan apabila kedua-dua kaki jatuh atau keluar daripada bulatan. Boleh tahan hebat juga mereka nie. Kami yang nontonya tak bleh tahan nak gelak..hi3. Ini sekadar pengenalan jew. Sebenarnya poin utama saya adalah tugas mengadili.

Menjadi pengadil bukanlah sesuatu tugas yang mudah. Pengadil tidak boleh silap dalam percaturan keputusan supaya tidak berlaku sesuatu yang berat sebelah. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami Dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat Yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab suci dan keterangan Yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan

(al-Hadid:25)


Walaupun hanya satu pertandingan kecil sahaja, namun adil itu mesti ada. Semalam semasa menjalankan pengadilan untuk memilih tiga peserta terbaik terasa amat berat tanggunjawabnya. Bimbang kalau pemenang yang dipilih tersilap orang. Mula-mula memang terasa teruja untuk menjadi pengadil tetapi apabila berada di dalam situasi tersebut terasa "layakkah diri ini". Namun, hanya itu termampu dilakukan. Diharapkan pemilihan tiga pemenang semalam mendapat perkenan Illahi. Semoga pengalaman ini menjadi pengajaran untuk diri untuk menjadi pemimpin suatu hari nanti. Insya-Allah...

Kepada peserta semalam, mohon ampun sekiranya saya tersilap percaturan.

p/s: tahniah kepada pemenang: Mohamad, Ederos, Saiful =)

Wassalam...


0 comment:

Post a Comment